Naast de snelheidsmeter heeft Volkswagen vanaf modeljaar 1958 aan beide zijden een rooster aangebracht. Aan de rechterzijde kwam er voor de meest luxe modellen een benzinemeter terwijl de standaard modellen het zonder moesten doen, waardoor het rooster daar ook geen uitsparing voor had. Aan de linkerzijde kwam er plaats voor een optionele luidspreker die vanaf de kofferruimte was te bereiken.
Vanaf modeljaar 1968 kreeg iedere VW Kever een benzinemeter, niet meer in het rooster maar ingebouwd in de snelheidsmeter. Er zijn dus door de jaren heen heel wat verschillende roosters geweest. Het mooie is wel dat ze per zijde met elkaar uitwisselbaar zijn, het verschil zit in het aantal extra gaten voor sierlijsten en/of een benzinemeter.
Maar er is meer, mocht je een extra temperatuurmeter, toerenteller of een andere instrument willen inbouwen, dan zijn er ook roosters met één of meerdere 52 mm ronde gaten. Zelfs voor de bezitters van een Dehne benzinemeter is er een rooster die aan de rechterzijde van de snelheidsmeter het origineel vervangt. Op deze manier hoef je geen gaten te zagen in je dashboard of de instrumenten ergens onder te brengen op een onlogische plek, maar wel op de meest prominente plaats, en dat is naast de snelheidsmeter.
Voor de montage worden de lipjes een halve slag gedraaid waardoor het rooster zich vastklemt. Dat is wel het meest zwakke deel van het rooster. Bij het demonteren door de lipjes weer recht te draaien, scheuren ze vaak af. Vastzetten door het niet helemaal ombuigen van de lipjes om ze op die manier te behoeden voor metaalmoeheid is mogelijk, maar dan zal het rooster gaan rammelen tijdens het rijden en daar zit je waarschijnlijk ook niet op te wachten.
Opmerking: Alle roosters worden in transportlak of grondverf geleverd, ze dienen dus nog in de gewenste kleur te worden gelakt.
Nuttige informatie uit Paruzzi magazine en van ons YouTube kanaal :
Kijk voor nog meer technische artikelen op de pagina Paruzzi Magazine