Deze schakelhendel bevindt zich aan het begin van de versnellingsbak en verbindt de schakelstang, die vanuit de chassistunnel komt, met de versnellingsbak. Door zijn specifieke vorm is deze hendel meer bekend onder de naam “hockey stick”.
Als deze hendel versleten is, ontstaat er een overmatige speling tussen de versnellingen. Dat zorgt ervoor dat hij bij snel schakelen, of een verkeerde schakelbeweging, uit de schakelassen schiet, waardoor schakelen niet meer mogelijk is. Een tweede, nog vaker voorkomend probleem, is een kromme hockey stick, dat alleen kan ontstaan als de versnellingsbak op zijn neus valt of hard wordt gestoten.
Naast het exemplaar dat gelijk is aan het origineel, is deze er ook in een versterkte uitvoering. Deze versterkte uitvoering is niet alleen voor de wagens die op het circuit of in ruw terrein zijn te vinden, ook voor de weekendgenieters die af en toe een ritje maken is het aan te raden de versterkte uitvoering te nemen. Hierbij wordt de kans op problemen met je schakelhendel bijna nihil, en als je toch aan reviseren bent geslagen is het een kleine moeite deze mee te vervangen.
De andere schakelhendel dan deze die hier staat vermeld, kan je vinden op het tabblad "alternatieven".
Nuttige informatie uit Paruzzi magazine en van ons YouTube kanaal :
Kijk voor nog meer technische artikelen op de pagina Paruzzi Magazine